Cape Town, Sør Afrika. En by som er preget av en skrekkblandet fryd hos turister og lokale, og 3 måneder i denne byen har definitive gitt meg et nytt perspektiv på livet.
I begynnelsen var alt nytt. Plutselig hadde jeg inne-tid før det ble mørkt. Begrensede områder som var «off-limit». Og en nødvendighet for større bevissthet for alt rundt meg. Dette er kanskje noe som alltid bør praktiseres ute på reise, men her var det ganske enkelt allmennkunnskap, for en god grunn. Fattigdom og klasseskille er dessverre et økende problem i Sør Afrika, og med en korrupt regjering har de kriminelle fått ett godt rot feste. I forhold til Sør Amerika er «offrene» i større grad turister og volden mer tilfeldig.
Galskapen til side, så vil jeg si Cape Town har noe fantastisk som ikke mange andre steder jeg har vært har. Fra dag 1 ble jeg møtt av en voldsom åpenhet fra helt fremmende mennesker. De ser deg. De smiler til deg. De inkluderer deg. Og de elsker å feste! Er du elektronika-fan vil du digge opplegget denne byen kan stelle i stand! Kjørr ass!
Kulturelt blomstrer byen av kreativitet og tilbud. Maten her er fantastisk. Alkoholen er billig. Og naturen er vakker. Helt latterlig vakker! Skyene ruller daglig inn over fjellene i slowmotion med en ildrød solnedgang over Atlanterhavet som bakgrunn med en lett tilgjengelig hvit strand ett steinkast unna. Jadda!
Cape Town sjekker flere haker enn noe annet sted jeg har vært, men det er fortsatt noe som mangler. Jeg møtte mange fantastiske mennesker og jeg har hatt noen ville fester, men jeg har også følt mye på ensomheten og lengselen hjem til Norge. Dette ble min andre jul borte fra Norge, og min første uten noe familie rundt meg. Klisje som faen, men herregud så viktig venner og familie er. Jeg har aldri før nå virkelig forstått hvor godt jeg egentlig har det hjemme. Selv om det ofte kan være trått og kjedelig, så er det noe med de nære ting som er veldig vanskelig å erstatte ute på reise<3
Situasjonen nå er at jeg er heeeelt blakk. Altså, fokol penger! Jeg har bare noen dager igjen før jeg blir reddet av den norske tv-bransjen, som flyr meg hele veien tilbake til Mexico for å produsere runde 12 og 13 av Paradise Hotel. Uten denne bistanden hadde jeg mest sannsynlig aldri kommet hjem, for ja, jeg har prøvd og jobbe her nede. Én uke som servitør med hele 3kr i timen, det er 3000 timer det, før jeg har råd til en billett hjem til Norge. Snakkes.
– Magnus















JADDA! Endelig ferdig med oppussing av denne jævla båten! Hun har gått fra å være ett slitent drog med mange skjulte feil og mangler til å bli ei skikkelig skreppe! Vi har byttet neste alt av betydning noe jeg personlig er litt stolt av. Seile-prosjektet har så langt kostet oss nesten alt, men – om ikke annet – er vi endelig ordentlig i gang.
Vår tidligere plan om sør ble fort til nord når det plutselig har blitt registrert en tropisk storm sør i Mexico, og i tokten nord følger ett par fra Canada og ett fra Frankrike/USA. Vi skal sammen plyndre, slakte og spise noe av den beste fisken “Sea of Cortez” har å tilby.
Hittil har vi sammen tilbakelagt 100 nautiske mil, og spist 3 fisk. Ingen skutt og drept av oss, men vi har begge anskaffet oss et passende våpen for fremtidig jakt, yarr! Akkurat nå befinner vi oss i Mazatlan, nok en pensjonist by, med daglig arrangert bingo for gjestene i området. I morgen krysser vi over «Sea of Cortez» til den bedre siden, hvor ferden tar oss videre nordover til “where the free folks lives!” Siden vi startet eventyret har vi ikke hørt annet enn mas om hvor fint og flott dette området er, og hvor fantastisk det er å seile her. Vi skal nå sette dette på prøve de neste månedene å komme med en tilbakemelding så fort det lar seg gjøre. “To the north!”