
Vilje har nå vært tørrlagt i 2 uker og havna i går atter en gang til sjøs. Det har vært 2 intense uker med blod, svette og tårer (som det alltid er med Vilje) der listen over gjøremål var lang:
- Montere ny luke fail
- Styrke opp roret check!
- Pusse/smøre propell + ny sinkanode check!
- Montere ankervinsj fail
- Pusse bort gammelt bunnstoff check!
- Legge nytt bunnstoff check!
- Montere badepaltform fail
- Kontrollere kjøl og mast check!
- Vaske/skrubbe dekk check!
- Vaske seil check!
- Montere baugspyd fail
- +++

Det var ikke alt som gikk som planlagt, og alt, og da mener jeg absolutt ALT med båt tar jævlig lang tid. Heldigvis fikk vi god hjelp fra gode venner som ville sikre seg en plass i båten ila sommeren, for man må gi og ta, ingen gratis passasjerer.

Siste dagen før sjøsetting av Vilje oppdaget vi at pakningen i propellen var ødelagt, og denne delen var så klart også ute av produksjon, så etter en lang natt med stoffing av vilje fortsatte bare dagen over i neste dag med å få denne delen produsert til oss. Heldigvis fant jeg noen helter under navnet Skjerdens Mek Verksted som på rekordtid fikk produsert denne duppeditten vi sårt trengte.

Vilje fikk så sin nypolert propell montert og like etter sjøsatt, bare 1 time før truckføreren Nils, sjefen over alle sjefer, skulle ta ferie for sommeren. Takk til meg og bror for en sinnssyk innsats siste døgnet for å få Vilje klar for sjøen! Og selvfølgelig til alle dere andre som bidro med det dere hadde<3 <3 <3

– Magnus
For første gang siden Vilje ble vår, fikk vi endelig tørrlagt henne. Hun har blitt plassert på Sjølyst Marina, kun ett steinkast fra Frognerkilen der vi står til vanlig. Masten tok vi ned i samme slengen for å kunne gi en grundig overhaling av hele båten. Planen er 2 uker på land hvor vi skal oppgradere Vilje’s ytre i form av ny luke, montering av ankervinsj, utbedring av roret, pluss masse kjærlighet. Så langt er vi meget fornøyde da det var lite groing under båten og ingen åpenbare skader på skrog, propell eller ror. Så får vi bare se utover uken om det dukker opp noe faenskap.
Fra og med mandag 27/06 er det åpen båt for alle som ønsker å bidra og ta en øl med oss i det fantastiske sommerværet som aldri skuffer. Skipp og hoi!
Oppgaven var klar, alt må avrettes, forsterkes og bygges opp på nytt. Gjennom hele prosessen gnagde det meg noe opp i ræva hvordan han som bygde båten hadde tenkt! Hvorfor er alle spantene i forskjellig høyder og hvorfor så jævla tynne?! Jeg måtte slå meg til ro med at han ikke ville gjøre det lett for meg. Bra båt, men elendige spant! Lavt under taket er det også. Takk gud du har sjarm Vilje, for du er faen ikke pen.



6. Tiden var endelig inne for å legge dørk, og valget endte på 15mm kryssfinér av typen meranti. Billig og slitesterkt. Platene ble kuttet opp i 6 deler, pluss luker.


